Izstādes mākslinieki topošie skolotāji – īsā cikla profesionālās augstākās izglītības “Pirmsskolas skolotājs” un profesionālās augstākās izglītības bakalaura “Sākumizglītības skolotājs” studenti. Pirmsskolas un sākumskolas programmu studentiem studiju procesa laikā (vizuālās mākslas nodarbībās), viens no uzdevumiem ir paša studenta (topošā pedagoga), mākslinieciski radošā darbība kādā no mākslas veidiem. Izstādē pārstāvēti izglītības programmu studentu grafikas un fotomākslas radošies darbi.
Programmas “Sākumizglītības skolotājs” nepilna laika 3. kursa studentes Jūlija Sprukte un Dana Lūse daļās savās sajūtās par izstādi: “Kādā savdabīgi lietainā janvāra dienā, kas drīzāk atgādina vēlu rudeni vai agru pavasari, bet ne ziemas pilnbriedu, dodos uz Rēzeknes Tehnoloģijas akadēmiju ar vienu vienīgu mērķi – piedalīties studentu izstādē, kas uzrunātu manas dvēseles stīgas un liktu vārdiem pašiem vīties kopā, veidojot stāstījumu. Līdzīgi kā atkal satikšanās ar sen neredzētiem draugiem. Fotogrāfijās iemūžinātas ainas no svarīgiem notikumiem cilvēku un sabiedrības dzīvē. Nomaini vidi, tiec svaigā vidē. Pēc tam, protams, seko gandarījums, ka esi kaut ko izdarījis. Fotogrāfija ļauj skatīties jebkurā brīdī, cik ilgi gribas. Es vēlējos nofotografēt mieru, smaržu un klusumu. Koku lapu krāsā slēpjas rudens burvība! Pastaigājoties un izvēdināt galvu no ikdienas rūpēm, noķert maģisko rudens sajūtu. Cilvēka sajūtas un noskaņas, darbā redzamais dabas skats vairāk darbojas kā līdzeklis to izteikšanai. Varētu arī teikt, cilvēka sajūtu un maņu atspoguļojums. Studentu darbi it kā ir vizuāli vienkārši, bet aiz šīs skaidrības, askētisma un ainavas bezgalības virmo dziļas emocijas”.
“Izstādei tika radīti vairāki emocionāli ekspresīvi grafikas darbi, kur noderēja arī iepriekšējā pieredze. Katram no darbiem ir savs stāsts, kas veido saliedētu kopējo mākslas izstādes tēlu. Šī izstāde ir mans mākslas ceļojuma posms, kur es apvienoju savu iekšējo pasauli ar mākslas burvību meklējot līdzsvaru starp personisko un universālo, kas ir būtiski nozīmīgs arī katram skatītājam,” tā saka Anastasija Karpova no nepilna laika 1. kursa studiju programmas “Sākumizglītības skolotājs”.
“Grafikas darba izstrādes process, kuram nebija paredzams gala rezultāts. Pabeigtais darbs patīkami pārsteidza - ļoti aizraujoša, nomierinoša grafikas māklas tehnika,” piebilst Juta Traine, kura studē nepilna laika 2. kursa programmā “Pirmsskolas skolotājs”.
“Kologrāfijas metode ļauj eksperimentēt ar dažādu faktūru materiāliem, iegūstot daudzveidīgus efektus. Kologrāfijas rezultāts ir neparedzams un vienreizējs, kas piešķir tai īpašu šarmu. No vienas matricas iespējams radīt mākslas darbus, kas ir līdzīgi, bet tai pat laikā katrs no tiem ir unikāls,” rezumē Agate Avišāne, nepilna laika 2.kursa programmas “Pirmsskolas skolotājs” studente.
“Grafikas izstrādes process un izstāde noteikti ir lieliska iespēja iepazīt kologrāfijas mākslas tehnikas neparasto pasauli un pamēģināt sevi mākslinieka lomā,” pārliecināta Jekaterina Kudrjavceva, pirmkursniece no programmas “Sākumizglītības skolotājs”.
“Šī izstāde ir par radošumu un drosmi izpausties. Tā nav par perfektu tehniku vai noteikumiem, bet tā ir par eksperimentēšanu, kaut kā jauna izmēģināšanu un patiesu radīšanas prieku. Katrs no mums var izveidot mākslas darbu, māksla ir pieejama ikvienam, kurṣ̌ atrod sevī velmi radīt un dalīties. Ir tikai jāmēģina....” apņēmību pauž topoša sākumskolotāja Gunta Rozenfelde-Matvejenko.
“Darbojoties ar kologrāfijas metodi var sajust meditāciju un atpūtu. Tas ir ļoti interesants process, kur no sākuma vajag uztaisīt matricu, pēc tam to matricu pārklāt ar speciālo krāsu un tālāk darboties ar spiedi, lai sanāktu īstais grafikas mākslas darbs,” pārliecināta RTA studente Linda Leonova.
Kalifornijas Universitātes Bērkli psiholoģijas profesors D.Keltners grāmatā “APBRĪNA” raksta: “Mākslas vērošana aktivizē dopamīna tīklu smadzenēs. Kad publisku ēku vai biroju sienas rotā mākslas darbi, cilvēku prāti atveras brīnumam: pieaug viņu radošums, iedvesma, problēmu risināšnas spējas un atvērtība citu skatījumam. Vizuālais dizains, kas veicina lielāku apbrīnu ikdienā, veicina arī kolektīvo veselību un labklājību. Cilvēki, kuri biežāk bauda sev apkārt mākslu, īpaši, kad nodarbojas ar to, ir laimīgāki”.
Var runāt par daudz un dažādām jēgpilnām nodarbēm, viena no tām noteikti ir MĀKSLA. Māksla ir arī viens no astoņiem apbrīnu izraisošiem dzīves brīnumiem (Keltners). Šie visi astoņi brīnumi mums ir visapkārt, ja vien apstājamies uz mirkli un atveram prātu.
Paldies izglītības programmu studentēm par aizrautību un ieinteresētību, studējot mākslu RTA, paldies par iedvesmojošiem vārdiem mākslas nodarbību izvērtēšanas procesā un izstādes atklāšanas laikā. Novēlu aizrauties ar to ko darāt un aizraut līdzi arī savus bērnus un savus skolēnus, lai viņi nekad nebūtu apbrīnas badā. Saglabājiet spēju apbrīnot un apbrīnotas turpiniet būt…!
RTA vizuālās mākslas docētāja Diāna Apele
Publicitātes foto